NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Авансцена Биография: Проф. Боян Дановски
4521
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат. Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Никол Кидман се завръща на филмовия фестивал във Венеция за световната премиера на филма Babygirl в петък вечер, 30 август, съобщава АП. 

Еротичната драма разказва за влиятелна изпълнителна директорка, която застрашава кариерата и семейния си живот, като започва любовна връзка с по-млад стажант.

Babygirl е дело на Халина Рейн, режисьорка и на филма „Убийствена игра“ (с Мария Бакалова). Рейн черпи вдъхновение от любовта си към еротичните трилъри на режисьори като Пол Верховен и Ейдриън Лайн. Антонио Бандерас играе съпруга на героинята на Кидман, а Харис Дикинсън е в ролята на младия стажант.

Babygirl участва в конкурсната програма на Венеция, заедно с филми като „Мария“ на Пабло Лараин и предстоящите премиери на The Next Door на Педро Алмодовар, Queer на Лука Гуаданино и „Жокера: Лудост за двама“ на Тод Филипс. Победители

Виктория Бекъм - бившата изпълнителка от "Спайс гърлс", преквалифицирала се в модна дизайнерка, ще участва в нова документална поредица на стрийминг платформата Нетфликс, предаде Пи Ей мидия/ДПА.

Поредицата ще предложи поглед "зад кулисите към трансформацията на Виктория от "спайска"  в творчески директор на собствена марка.

Все още неозаглавеният проект следва успеха на "Бекъм" - документалната поредица на Нетфликс, която проследи възхода на съпруга й Дейвид Бекъм от млад талантлив футболист до капитан на националния отбор на Англия.

Новият документален сериал, който беше обявен на телевизионния фестивал в Единбург, ще даде възможност на зрителите да се докоснат до семейството и близките на Бекъм, и ще включва непоказвани досега архивни кадри.

Дейвид и Виктория Бекъм се ожениха през 1999 г. Двойката има четири деца - Бруклин, Ромео, Круз

Балетът „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус ще бъде представен на 1 август в Стара Загора. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалния сайт на културната институция.

Спектакълът ще може да бъде видян под звездите, на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“.

От операта разкриват, че последните репетиции на цялата трупа на балета ще бъдат водени лично от хореографа Аршак Галумян. 

"За мен като хореограф "Дон Кихот" е първото голямо класическо заглавие, което поставям. Щастлив съм, че това се случва точно в Стара Загора. Всеки голям оперен театър, какъвто в момента е и Старозагорската опера, разраснала се много в последните няколко години, трябва да има в репертоара си това заглавие. В хореографията си съм заложил много хумористични сцени, така че представлението да не е само за възрастни, а да е интересно и за деца, и

Мартиан Табаков ще закрие с концерт своята изложба „Преди музикалните инструменти“, която е подредена във варненското културно пространство „РеБонкърс“. В събитието тази вечер ще се включи и музикантът Валери Пашов, информират организаторите. 

Музикалните скулптури на Мартиан Табаков са аналогови и разчитат на взаимодействие и интеракция с публиката, обясняват от екипа на „РеБонкърс“. По думите им те имат свой естетичeн език и послание, дори когато са тихи, но художникът поощрява зрителите да музицират на неговите обекти. Табаков случайно открива акустичните свойства на взаимодействието между метала и заваръчната си маска. Експериментът започва през 2013 г. и продължава и до днес.

Изложбата ще може да се разгледа и утре.

Мартиан Табаков е скулптор и музикант, участва в театрални проекти като сценограф, актьор и инстр

Варненската галерия А&G Art meeting открива летния си сезон със съвместна изложба живопис на Елена Велкова и Веселин Начев. 

Вдъхновението на художничката за картините й идва от детството и майчинството, а неговото - от спомените от едно пътуване до Франция. По нейните думи обаче двамата не са обсъждали предварително идеите за общата им изява. 

По темата за детството Велкова работи от около две години, сподели тя. Рисува спомени от своето детство, мигове от ежедневието и преживяванията с детето си, което е на три години и половина. Има и изображения, вдъхновени от стари фотографии от семейния архив, но художничката не е търсила да изрази времето в тях, а по-скоро моментите, скътани в хората, които решава да запечата заради носталгията, хумора и други емоции в тях. 

Опитвам се да преработя впечатленията, за да създам атмосферата на платното, каза

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Уредниците от Художествената галерия в Смолян откриха днес обща изложба в зала „Петър Стайков“ на Клуба на дейците на културата.

Експозицията е деветата подред тяхна инициатива, която се представя в началото на новия творчески сезон. Тази година те представят 36 рисунки, графики и живописни платна. 

Творбите на художниците Ангел Консулов, Асен Трампов, Борис Кисьов, Георги Стойков, Иван Пеев, Илия Кисьов, Петър Пиронков и Стефан Данчев бяха представени от директора на Художествената галерия Иван Пеев. Той направи кратка ретроспекция на дейността на галерията през тази година. 

Септември винаги е зареден с особена енергия. Авторите са хора, които влагат сърце и душа, за да опазват едно огромно богатство в Художествената галерия. Самите те са различни не само като възраст, но и като творческо амплоа и се радвам, че независимо от трудностите

За първи път Държавна опера Стара Загора ще вземе участие в програмата на Националните Славейкови празници, които започват от днес в Трявна. Това съобщиха от пресцентъра на културната институция. 

Утре, 14 юни, жители и гости на Трявна ще имат възможността да се насладят на балетния спектакъл „Гето“ по музика на Клезмер и Горан Брегович, представен от Държавна опера Стара Загора на сцената на Народно читалище „Пенчо Славейков 1871“ веднага след официалното откриване на празниците.

На 15 юни в парк „Етнографски комплекс“ в града ще бъдат представени спектаклите за най-малките - „ДО РЕ МИ в пелени“ и „ФА СОЛ ЛА“.

В последния фестивален ден след отличаването на лауреатите в Националния конкурс за лирично стихотворение на името на Петко и Пенчо Славейкови и официално връчване на Славейкова награда 2024 година в салона на НЧ „Пенчо Славейков 1871“ Държавна опера

Сдружение "Будерга" от град Ел Баяд в Алжир взе участие в 4-я Международен театрален фестивал за монодрама за жени в Ливан, посветен на темата за "Борбената жена“, каза ръководителят на културното сдружение Ахмед Хишам Канди, цитиран от алжирската новинарска агенция АПС.

Актьорът Канди заяви пред АПС, че сдружението е участвало във фестивала, състоял се в ливанския град Триполи по инициатива на Сдружението за драматично изкуство ТИРО (TIRO), с пиеса, наречена „Ел Муташарида“ („Скитникът“), режисирана от него, с Тахри Фатиха в главната роля.

Канди ръководи и работилница за овладяване на театрални техники на 1 и 2 юни в Националния театър на Ливан в град Тир. В театъра в Тир също имаше представление на пиесата „Муташарида“.

Сдружение "Будерга" участва в много международни театрални събития и гордо представя Алжир и печели различни награди и отличия.

(

Изложението на изкуствата "Арт Базел", което се провежда тази седмица в Швейцария, отразява "сложността на света" и неговите проблеми, като в тазгодишното издание са включени творби, призоваващи към мир или осъждащи расизма, предаде АФП.

Въпреки че изложението преди всичко e търговско събитие за колекционери и галерии, то посвещава цял раздел на около 70 монументални творби и това придава усещането за музей.

Изложбата, която отваря врати за посетители в четвъртък, включва "гора" от бели знамена на италианския скулптор Марио Чероли и редица униформи на афроамериканското революционно движение "Черните пантери".

За своя "Проект за мир" (Progetto per la pace) авторът поставя 365 бели знамена, всяко с височина четири метра, в земя, покрита със слама. 

Въпреки че е създадена в края на 60-те години на миналия век, тази творба е "повече от актуална", казва

Изложбата „Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство.125 години от рождението на художника“ ще бъде представена на 11 юни в столичната галерия „Дечко Узунов“, филиал на Софийската градска художествена галерия. Експозицията е част от проекта „Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника“, съобщават организаторите.

„Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица „Дечко Узунов. Монументално изкуство“. В периода юни – септември 2024 г. посетителите ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази, не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов“, разказват от екипа.

Организаторите отбелязват, че след експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното.

До днес са запазени стенописите в две църкви, които Деч

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
500-години история: Театър на сенките „Карагьозис“
Театър на сенките „Карагьозис“ с над 500-годишна история от Гърция ще гостува на град Пазарджик, съобщиха от местната администрация. На 21-ви септември  в "Градин ...
Започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“
Във Варна започва 42-рото издание на Фестивала на българския игрален филм „Златна роза“. В конкурсната програма ще се състезават 15 пълнометражни, 20 късометражни филма ...
Фотографии на известни личности, творци и духовници са представени в изложба на Сашо Сарандалиев
Фотографии на японския принц Акишино и принцеса Кико, патриарх Неофит, Милчо Левиев, Антон Дончев и др., са показани в изложбата на Сашо Сарандалиев в Смолян. Експозицията е подре ...
Русенската опера представя премиерно "Севилският бръснар"
Русенската опера ще представи премиерно "Севилският бръснар" на 20 септември (петък) в Доходното здание в Русе. Това съобщи пиарът на културния институт Диана Димитрова.  Реж ...
Иван Пазламачев подрежда първа самостоятелна изложба
Първата самостоятелна изложба на Иван Пазламачев в София след 33 години работа зад океана ще бъде подредена в галерия „Астри“. Експозицията живопис ще бъде открита на 2 ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще участват на фестивала „Хасково джаз“
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще вземат участие на тазгодишното издание на фестивала „Хасково джаз“, съобщиха от пресслужбата на общинска администрация -Хас ...
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе“ – Добрич (ДКТ) е спектакълът ,,Златка – Златното момиче”. Официалната премиера ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Тикер в 20:00 ч.
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще вземат участие на тазгодишното изда ...
Начало Авансцена
4521
Авансцена

Биография: Проф. Боян Дановски

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато.В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

| 19 Август 2024, 12:35 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Биография: Проф. Боян Дановски
Биография: Проф. Боян Дановски
Снимка © БТА

Боян Дановски търси винаги изненадите, една от любимите му думи е обрат.

Ако един спектакъл ти стане ясен още в първите десет минути, можеш като зрител вече да си вървиш, няма нужда да изчакваш края. Ако една фигура на сцената, една човешка биография изглежда прекалено гладка и логична – значи нещо в нея е пропуснато. В центъра на всяка негова постановка са актьорите.

Никол Кидман се завръща на филмовия фестивал във Венеция за световната премиера на филма Babygirl в петък вечер, 30 август, съобщава АП. 

Еротичната драма разказва за влиятелна изпълнителна директорка, която застрашава кариерата и семейния си живот, като започва любовна връзка с по-млад стажант.

Babygirl е дело на Халина Рейн, режисьорка и на филма „Убийствена игра“ (с Мария Бакалова). Рейн черпи вдъхновение от любовта си към еротичните трилъри на режисьори като Пол Верховен и Ейдриън Лайн. Антонио Бандерас играе съпруга на героинята на Кидман, а Харис Дикинсън е в ролята на младия стажант.

Babygirl участва в конкурсната програма на Венеция, заедно с филми като „Мария“ на Пабло Лараин и предстоящите премиери на The Next Door на Педро Алмодовар, Queer на Лука Гуаданино и „Жокера: Лудост за двама“ на Тод Филипс. Победители

Виктория Бекъм - бившата изпълнителка от "Спайс гърлс", преквалифицирала се в модна дизайнерка, ще участва в нова документална поредица на стрийминг платформата Нетфликс, предаде Пи Ей мидия/ДПА.

Поредицата ще предложи поглед "зад кулисите към трансформацията на Виктория от "спайска"  в творчески директор на собствена марка.

Все още неозаглавеният проект следва успеха на "Бекъм" - документалната поредица на Нетфликс, която проследи възхода на съпруга й Дейвид Бекъм от млад талантлив футболист до капитан на националния отбор на Англия.

Новият документален сериал, който беше обявен на телевизионния фестивал в Единбург, ще даде възможност на зрителите да се докоснат до семейството и близките на Бекъм, и ще включва непоказвани досега архивни кадри.

Дейвид и Виктория Бекъм се ожениха през 1999 г. Двойката има четири деца - Бруклин, Ромео, Круз

Балетът „Дон Кихот“ от Лудвиг Минкус ще бъде представен на 1 август в Стара Загора. Това става ясно от програмата с предстоящи събития, публикувана на официалния сайт на културната институция.

Спектакълът ще може да бъде видян под звездите, на сцената на Античен форумен комплекс „Августа Траяна“.

От операта разкриват, че последните репетиции на цялата трупа на балета ще бъдат водени лично от хореографа Аршак Галумян. 

"За мен като хореограф "Дон Кихот" е първото голямо класическо заглавие, което поставям. Щастлив съм, че това се случва точно в Стара Загора. Всеки голям оперен театър, какъвто в момента е и Старозагорската опера, разраснала се много в последните няколко години, трябва да има в репертоара си това заглавие. В хореографията си съм заложил много хумористични сцени, така че представлението да не е само за възрастни, а да е интересно и за деца, и

Мартиан Табаков ще закрие с концерт своята изложба „Преди музикалните инструменти“, която е подредена във варненското културно пространство „РеБонкърс“. В събитието тази вечер ще се включи и музикантът Валери Пашов, информират организаторите. 

Музикалните скулптури на Мартиан Табаков са аналогови и разчитат на взаимодействие и интеракция с публиката, обясняват от екипа на „РеБонкърс“. По думите им те имат свой естетичeн език и послание, дори когато са тихи, но художникът поощрява зрителите да музицират на неговите обекти. Табаков случайно открива акустичните свойства на взаимодействието между метала и заваръчната си маска. Експериментът започва през 2013 г. и продължава и до днес.

Изложбата ще може да се разгледа и утре.

Мартиан Табаков е скулптор и музикант, участва в театрални проекти като сценограф, актьор и инстр

Варненската галерия А&G Art meeting открива летния си сезон със съвместна изложба живопис на Елена Велкова и Веселин Начев. 

Вдъхновението на художничката за картините й идва от детството и майчинството, а неговото - от спомените от едно пътуване до Франция. По нейните думи обаче двамата не са обсъждали предварително идеите за общата им изява. 

По темата за детството Велкова работи от около две години, сподели тя. Рисува спомени от своето детство, мигове от ежедневието и преживяванията с детето си, което е на три години и половина. Има и изображения, вдъхновени от стари фотографии от семейния архив, но художничката не е търсила да изрази времето в тях, а по-скоро моментите, скътани в хората, които решава да запечата заради носталгията, хумора и други емоции в тях. 

Опитвам се да преработя впечатленията, за да създам атмосферата на платното, каза

Това казва режисьорът Владимир Дановски за своя баща Боян Дановски.

„В работата си с актьорите беше безкомпромисен, понякога дори жесток. Целта му беше да ги доведе до максимален резултат, да ги накара да надминат себе си. Не приемаше хора, които се задоволяваха с първия резултат, с най-лесното, които разчитаха само на данните си. Не можеше да се примири с това, че българските актьори, по-талантливи от много други, често играят под възможностите си и спират рано в развитието си“, казва още Владимир Дановски.

Уредниците от Художествената галерия в Смолян откриха днес обща изложба в зала „Петър Стайков“ на Клуба на дейците на културата.

Експозицията е деветата подред тяхна инициатива, която се представя в началото на новия творчески сезон. Тази година те представят 36 рисунки, графики и живописни платна. 

Творбите на художниците Ангел Консулов, Асен Трампов, Борис Кисьов, Георги Стойков, Иван Пеев, Илия Кисьов, Петър Пиронков и Стефан Данчев бяха представени от директора на Художествената галерия Иван Пеев. Той направи кратка ретроспекция на дейността на галерията през тази година. 

Септември винаги е зареден с особена енергия. Авторите са хора, които влагат сърце и душа, за да опазват едно огромно богатство в Художествената галерия. Самите те са различни не само като възраст, но и като творческо амплоа и се радвам, че независимо от трудностите

За първи път Държавна опера Стара Загора ще вземе участие в програмата на Националните Славейкови празници, които започват от днес в Трявна. Това съобщиха от пресцентъра на културната институция. 

Утре, 14 юни, жители и гости на Трявна ще имат възможността да се насладят на балетния спектакъл „Гето“ по музика на Клезмер и Горан Брегович, представен от Държавна опера Стара Загора на сцената на Народно читалище „Пенчо Славейков 1871“ веднага след официалното откриване на празниците.

На 15 юни в парк „Етнографски комплекс“ в града ще бъдат представени спектаклите за най-малките - „ДО РЕ МИ в пелени“ и „ФА СОЛ ЛА“.

В последния фестивален ден след отличаването на лауреатите в Националния конкурс за лирично стихотворение на името на Петко и Пенчо Славейкови и официално връчване на Славейкова награда 2024 година в салона на НЧ „Пенчо Славейков 1871“ Държавна опера

Сдружение "Будерга" от град Ел Баяд в Алжир взе участие в 4-я Международен театрален фестивал за монодрама за жени в Ливан, посветен на темата за "Борбената жена“, каза ръководителят на културното сдружение Ахмед Хишам Канди, цитиран от алжирската новинарска агенция АПС.

Актьорът Канди заяви пред АПС, че сдружението е участвало във фестивала, състоял се в ливанския град Триполи по инициатива на Сдружението за драматично изкуство ТИРО (TIRO), с пиеса, наречена „Ел Муташарида“ („Скитникът“), режисирана от него, с Тахри Фатиха в главната роля.

Канди ръководи и работилница за овладяване на театрални техники на 1 и 2 юни в Националния театър на Ливан в град Тир. В театъра в Тир също имаше представление на пиесата „Муташарида“.

Сдружение "Будерга" участва в много международни театрални събития и гордо представя Алжир и печели различни награди и отличия.

(

Изложението на изкуствата "Арт Базел", което се провежда тази седмица в Швейцария, отразява "сложността на света" и неговите проблеми, като в тазгодишното издание са включени творби, призоваващи към мир или осъждащи расизма, предаде АФП.

Въпреки че изложението преди всичко e търговско събитие за колекционери и галерии, то посвещава цял раздел на около 70 монументални творби и това придава усещането за музей.

Изложбата, която отваря врати за посетители в четвъртък, включва "гора" от бели знамена на италианския скулптор Марио Чероли и редица униформи на афроамериканското революционно движение "Черните пантери".

За своя "Проект за мир" (Progetto per la pace) авторът поставя 365 бели знамена, всяко с височина четири метра, в земя, покрита със слама. 

Въпреки че е създадена в края на 60-те години на миналия век, тази творба е "повече от актуална", казва

Изложбата „Дечко Узунов. Религиозно монументално изкуство.125 години от рождението на художника“ ще бъде представена на 11 юни в столичната галерия „Дечко Узунов“, филиал на Софийската градска художествена галерия. Експозицията е част от проекта „Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника“, съобщават организаторите.

„Настоящата експозиция е втората част от документалната поредица „Дечко Узунов. Монументално изкуство“. В периода юни – септември 2024 г. посетителите ще имат възможност да видят архивни снимки, подготвителни проекти и творби, чрез които е създаден визуален разказ за тази, не толкова добре позната страна от творчеството на Дечко Узунов“, разказват от екипа.

Организаторите отбелязват, че след експозицията, посветена на светското монументално изкуство, сега акцентът е върху религиозното.

До днес са запазени стенописите в две църкви, които Деч

Боян Дановски обичал да казва на своите студенти: „Мисли сложно, играй просто“. Халтурата според него е най-големият враг на актьора. Изпада в ярост, когато някой от студентите му си позволява да отсъства безпричинно, не понася закъсненията и неточността. Отнася се към най-малкото начинание сериозно и премислено. И в създаването на театъра, и в изграждането на представлението, по време на репетициите или по време на обучението на бъдещите актьори и режисьори. В Академията той е възпитал поколения от актьори и режисьори, като за повечето от тях остава търсен съветник до живот. 

КЛЮЧОВА ФИГУРА НА БЪЛГАРСКИЯ ТЕАТЪР

Боян Дановски е ключова фигура на българския театър през ХХ век. Неговите постановки, преди всичко тези между 1945 и 1965 година, остават като образци на режисьорско изграждане, образно мислене, гражданска позиция и работа с актьорите. Той налага режисьора не само като интерпретатор на текстове или като организатор, а като режисьор - автор на спектакъла, новатор, откривател или създател на нови светове. В това отношение той е последовател на водещите личности в европейския театър – Станиславски, Майерхолд, Райнхард, Пискатор, Брехт – преносител и внедрител на т. нар. Голяма театрална реформа на ХХ век, споделя за баща си режисьорът Владимир Дановски през 2006 г.  в интервю за в. „Култура“.

Боян Дановски е роден на 19 август 1899 г. в Русе. Рожденото му име е Буко Данон. Син е на дърводелеца от еврейски произход Данон. Родителите му го наричат Буко – Буко Данон. По-късно променя името си на Боян Иванов Дановски. От 1907 г. живее в София, където завършва гимназия.  За първия импулс към театъра той разказва спомен от детството си в началото на автобиографичната си книга „От двете страни на завесата“, излязла през 1969 г.: „... Едно следобедно представление на Мадам Сан Жен. Аз още не бях навършил единадесет години. Получих от къщи пари за театър. Представлението не можах да гледам, защото зрителите на втория балкон стърчаха прави и пред мене се издигаше стена от гърбове, все на възрастни великани. По едно време един от великаните се обърна и ме вдигна на ръце. Тогава видях актьорите, декора... осветения кръг на чудесата“. 

СБЛИЖАВА СЕ С ЛИТЕРАТУРНИТЕ КРЪГОВЕ

През 1918 г. Боян Дановски започва да учи инженерство и музика в Милано. Тук публикува първите си стихове, разкази и литературни и театрални статии, в които проличават модернистичните му схващания за изкуството. През 1921 г. прекъсва следването си поради липса на средства и се завръща в България. Сближава се с литературните кръгове около Гео Милев, Людмил Стоянов, Николай Хрелков, Христо Ясенов и става редовен сътрудник на списание „Везни“, където печата собствени творби и преводи от италиански. Първата  му творба, публикувана във „Везни“, е стихотворението „Нощ“ през 1921 г. Сътрудничи и на списанията „Хиперион“, „Златорог“, „Български артист“, „Български театър“, „Септември“, „Театър“, на вестниците „Литературни новини“, „Литературен глас“, „Отечествен фронт“, „Литературен фронт“ с поетически и драматични текстове, есета и статии за модерното изкуство и театъра, с критически отзиви и рецензии.

През 1922 г. издава в библиотека „Везни“ модернистичната поема Quasi una fantasia с оригинални илюстрации на Гео Милев. Публикува статии и очерци за футуризма. Утвърждава в българската литература жанра на драматическото видение. От 1922 до 1928 г. публикува в „Хиперион“ осем свои драматически видения, богати със символични персонажи. Заедно с тях печата във „Везни“ и поредица от критико-есеистични статии за новата драма. Интересът му е насочен към театър-студия с преобладаващи психологически ефекти в модернистичен стил. С убеждението, че изкуството е многообразно, Боян Дановски прави опити да включи в програмите на театрите „видения“ и „мистерии“. Силно повлиян от италианската поезия и драматургия, той овладява стила и похватите на модернистите, убеден, че модернизмът  доказва неизчерпаемите възможности на изкуството. През 1923 г. е отпечатано неговото драматично видение „Сърце от ален порцелан“, последвано от триптиха „Освобождение“, написан под влияние на Ницше. В драматичното му видение „Самодива“ се обръща и към фолклора. През 1924 г. се появява драмата му „Йоан Владимир“, написана в стихове и публикувана през 1925 г. в сп. Хиперион“. През 1928 г. излиза стихосбирката му „Гусларски песни“, която включва творби с модерна обработка на фолклорно-митологични мотиви и образи, а през 1929 г. - книгата му „Драматически видения“.

Става член на ВМРО и през 1925-1928 г. участва в редица нелегални мисии на организацията в Албания. Плод на тези негови мисии е книгата му „Писма от Албания“.

ЗАПОЗНАВА СЕ С БРЕХТ

През 1928-1931 година Боян Дановски е драматург на Плевенския театър, където поставя постановките „Процесът на Мери Дюгън“ на Баярд  Вейлер и „Унижените и оскърбените“ на Достоевски. Желанието му да получи солидна режисьорска подготовка го отвежда в Германия, където през 1930-1932 година учи театрална режисура в Берлин и Дармщат. Става асистент-режисьор на Густав Хартунг в Дармщатския драматичен театър, запознава се с Бертолт Брехт и присъства на негови репетиции. През 1932 г. се завръща в България и, заедно с Борис Михайлов, основава и ръководи самодейните работнически театри „Трибуна“ и „Народна сцена“ в София (1932-1933). Там поставя постановките „Метал“ на Й. Бехер и „Майка“ на Максим Горки, както и спектакли, намесващи се директно в политическата реалност. Следват реакции от страна на властта – забрани, стигащи до затваряне на театри.

През 1934 г. прекарва няколко месеца в Москва, където се запознава с руската режисьорска школа на Станиславски, Майерхолд и Таиров.  Завърнал се в България, поставя редица пиеси в Русенския и Бургаския театър. През 1935-1938  г. той поставя на сцената на Народния театър „Иван Вазов“ пиесите „Кредитори“ от Балзак, „Млада гвардия“ на Ал. Фадеев, „Брониран влак“ на Иванов, „Щастие“ на Орлин Василев. През 1936 г. неговата постановка на „Както ви харесва“ на Шекспир е оценена от театралната критика като жизнерадостно, остроумно и дълбоко хуманистично представление. През 1938 г. той поставя на сцената на Народния театър комедията на Шеридан „Училище за сплетни“, а на сцената на Народния театър за младежта – най-артистичната си постановка „На лъжата кратката са… дълги“ от Едуардо де Филипо.

Успоредно с интензивната си режисьорска дейност, Боян Дановски публикува редица теоретични статии по въпросите на режисурата, актьорското майсторство и драматургията на Шекспир, издава книгите „Ръководство за  любителски театри“ (1939) и „Театър“ (1945).

НОВАТОРСТВО И СМЕЛОСТ В ТЕАТЪРА

Режисьор в Русенския театър (1935–1936). Основава и ръководи театър „Студия“ (1936–1937), където преподава системата на Станиславски.  Работи като главен режисьор на Радиотеатъра (1944–1945), на Народната опера (1946–1947) и на Народния театър „Иван Вазов“ (1946–1951).

Неговото име е свързано с новаторство и смелост в театъра. При изграждането на Държавния сатиричен театър „Алеко Константинов“ Боян Дановски развива и въплъщава на дело театралните си принципи. Той е директор и режисьор на Държавния сатиричен театър от 1958 до 1965 година.  Първата му постановка там е „Ах, тези привидения“ от Едуардо де Филипо, поставена през 1957 г. Последната, поставена през 1964 г. съвместно с Гриша Островски и Методи Андонов, е „Червен смях“ по материали от Георги Кирков, Христо Смирненски, Гео Милев, Александър Жендов, Крум Кюлявков, Георги Караславов, Орлин Василев. Като режисьор и главен художествен ръководител на Държавния сатиричен театър създава най-зрелите си режисьорски постановки, решени със замах, фантазия и политическа настъпателност. Тук той се изявява и като комедиограф. В съавторство с Петър Славински, написва, а като режисьор поставя комедията „Тайни“ (1960). Впечатляващи са неговите постановки на „Дървеница“ от Владимир Маяковски, в която ролята на главния герой изпълнява Георги Калоянчев, и „Удържимият възход на Артуро Хи“ от Бертолт Брехт.

Последната среща на Боян Дановски с драматургията на Бертолт Брехт и негова последна изява на професионалната театрална сцена е постановката на „Господин Пунтила и неговият слуга Мати“ в Драматичен театър „Сълза и смях“.

Той владее отлично немски, френски, английски, руски, италиански и албански.  Превежда произведения на класически и съвременни автори.

РЕЗУЛТАТЪТ В ИЗКУСТВОТО ИДВА С РАБОТАТА

Образец на трудолюбие, Боян Дановски често казвал: „Апетитът идва с яденето, резултатът в изкуството – с работата“. Отдаден изцяло на работата си, кабинетът му светел дълго след полунощ. Умеел търпеливо да слуша учениците и приятелите си и след това да дава ясен, точен и лаконичен отговор на зададените въпроси. Прекрасно владеел сценичното пространство, сам стигал до образното и пространствено решение на своите спектакли. Още неосъществил докрай някой свой замисъл, в главата му се ражда нещо ново и той е готов да започне отново. С часове можел да говори какво бреме за българския театър е ограниченият, неинтелигентен актьор. „Такива могат да погубят театъра“, често казвал Боян Дановски. В своите спектакли той винаги търси движението, динамиката, експресивността. Писателят Йордан Йовков, го определя като най-поетичния между режисьорите на 30-те години на 20-и век. Той умее  и най-неразбраното и най-забърканото да го внуши ясно и просто. 

Режисьор и театрал, оставил десетки театрални статии и студии, в които анализира богатия си опит и наблюдения върху театралното изкуство, Боян Дановски притежава необикновена педагогическа дарба. От 1951 г. той е професор по актьорско майсторство и режисура във Висшето театрално училище (днес Национална академия за филмово и театрално изкуство „Кръстьо Сарафов“) и ректор през 1953-1954 година. От студентите си изисква труд. Твърди, че в изкуството колкото дадеш, толкова ще получиш. Когато преподава по време на неговите два академични часа, винаги без почивка, той напълва пепелника с фасове, а в същото време не позволява да се пуши. Не признава младостта за смекчаващо обстоятелство. Според него един човек, който се е нагърбил да създава изкуство, трябва много да знае и може. 

Боян Дановски е режисьор и на първия цветен български филм – „Точка първа“ (1956). 

В десетте години след Държавния сатиричен театър Боян Дановски написва последната си книга и прави няколко постановки като гост. Две от тях са извън България. Едната „Когато розите танцуват“ на Валери Петров в Националния театър на Скопие и френската пиеса Zoo („Зоопарк“) в „Дойчес театър“ в Берлин. В последните години, преди да почине, не поставя, но остава почти докрая във ВИТИЗ. Веднъж казва с ирония на сина си Владимир: „По-рано все се намираше някой за нещо да ме заяде, откакто не правя почти нищо, съм се превърнал в нещо като паметник – само ме хвалят".

Проф. Боян Дановски умира в София на 9 март 1976 г. Той е удостоен със званието „Народен артист“ през 1959 г., лауреат на Димитровска награда (май 1950, юни 1962). Носител на орден „Народна република България" (първа степен, декември 1959), на орден „Георги Димитров" (12 август 1969). От 1976 г. Драматичният театър в Перник носи неговото име. 

 

Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.